1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Friday, February 26, 2010

MAULID UR RASUL

Hari ini kita sambut hari Keputeraan junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Cuti bro.......Setiap kali tiba 12 Rabiul Awal pasti kita akan memperingati Nabi Muhammad, Nabi akhir zaman dan majlis-majlis keagamaan diadakan untuk menyambutnya. Biasanya di mesjid dan surau diadakan majlis-majlis doa selamat, cearamah, berselawat kepada Nabi dan sebagainya. Bagi sesiapa yang sayang dan cinta kepada junjungan besar kita itu, pasti akan turut serta dalam majlis-majlis menperingati Baginda. Itu antara saksi-saksi yang akan kita bawa ke alam akhirat nanti untuk mendapat pertolongan dari Baginda sewaktu kita sedang dihisab amal-amal kita di dunia. 

Marilah kita bersalawat kepadanya sebagai tanda cinta kita kepada Baginda. Tetapi perlulah diingat bahawa berselawat kepadanya bukan hanya pada 12 Rabiul awal sahaja. Kita sewajarnya berselawat kepada Nabi sepanjang masa. 

Bulan Rabiul Awal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiul Awal, pokok buah-buahan mula bernunga dan seterusnya berbuah. 

Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah telah mengekalkan nama Rabiul awal ini sehinggalah sekarang. 

Peristiwa-peristiwa Penting Bulan Rabiul awal

  • Kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad Rasulullah pada 12 Rabiul awal tahun gajah bersamaan 23 April 6571 Masehi.
  • Perlantikan Rasulullah menjadi Rasul dan pada ketika ini Nabi berumur 40 tahun. 
  • Bulan Rasulullah tiba di Madinah al- Munawarah ketika hijrah dan menunaikan solat Jumaat yang pertama. 
  • Berlaku peperangan Safwan (Badar bertama)
  • Wafat junjungan besar Nabi Muhammad pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11 H bersamaan 7 Jun 632 M.
  • Abu Bakar RA menjadi khalifah pada hari Rasulullah wafat. 
  • Pembukaan Iraq oleh tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid.
  • Pembukaan Baitul Muqaddis oleh tentera Islam dan telah menewaskan tentera salib. 

Maklumat di atas saya ambil dari kertas aturcara Sambutan Maulid Ur Rasul peringkat atlet Majlis Sukan Negara anjuran Unit Hal Ehwal Islam MSN.

SELAMAT MENYAMBUT MAULID UR RASUL KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DI MANA JUA.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List