1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Saturday, March 06, 2010

Yes! Saya Menang Juga

Peraduan menulis blog untuk Wilayah Persekutuan Blogforft sudah tamat dan semua pemenangnya telah diumumkan. Harapan saya untuk memenangi hadiah besar-besar tidak kesampaian. Dulu menghebohkan diri kat ofis yang saya tanya kawan-kawan kat mana nak letak aku punya Peugeot 308VTi sumbangan Naza yang akan dimenangi nanti. Lepas tu bila pemenang bulan pertama diumumkan blog aku tidak menang, harapan terasa  slim pula. Ini kerana pemenang hadiah bulanan itulah yang akan berpeluang memangi hadiah utama. Terus aku cakap kat kawan-kawan cancellah nak jadikan Peugeot 308i tu sebagai kereta resmi ofis selama satu bulan sebab chances nak menang dah slim. Dulu aku dah cakap kat kawan-kawan kalau dia orang undi posting aku dan menang grand prize, nak jadikan hadia itu sebagai kereta resmi pejabat untuk satu bulan. 

Masuk bulan kedua, pun tidak menang apa-apa hadiah bulanan. Then penganjur umumkan beberapa hadiah tambahan dari jury untuk mengalakkan lebih ramai blogger menghantar posting. Hadiah tambahan itu ialah Special Prizes yang merupakan 25 penyertaan terbaik selepas pemenang utama dengan hadiah berupa Celcom Blackberry 8250 Gemini dan Celcom Broadband stick dengan satu bulan langganan percuma. Satu lagi kategori ialah hadiah untuk 5 contributor terbanyak yang merupakan hadiah Celcom Broadband stick dengan satu bulan langgnan percuma. 

Tambahan hadiah itu telah memberikan aku sedikit harapan untuk menang hadiah-hadiah kecil itu. Sekurang-kurangnya dapatlah Top 5 contributor. Lagi pun pada masa itu posting aku sudah berada di kedudukan ketiga. Kesibukan pada bulan December telah menghalang aku dari terus menambahkan posting. Namun demikian aku semak setiap hari sama ada aku masih lagi berada di ranking ketiga. Masuk hujung bulan Disember posisi aku semakin merosot dan mula turun ke bawah ranking kelima. Penyumbang yang terasa pun aku lihat posting mereka tidaklah jauh dangat beza dari aku punya. Lantas aku berusaha untuk membuat posting demi posting tetapi tidak publish. Itulah strategi aku. Sekiranya aku publish, mereka yang berada di atas aku tentu akan turut membuat posting baru. 

Aku berusaha mencari dan menulis posting demi posting dan pada masa itu aku memerlukan sekurang-kurangnya menulis sepuluh posting untuk menduduki sekurang-kurangnya pada posisi kelima. Blogger yang menduduki posisi kelima pada ketika itu ialah Pakmat yang membuat sebanyak 68 posting. Jadi beberapa hari sebelum tarikh tutup pada 5 Januari 2010, aku sudah ada 10 posting ready untuk dipublish tetapi aku tunggu sehingga saat-saat akhir untuk tidak mengejutkan Pakmat dan menambahkan postingnya. Inilah strategi aku. 

Rupanya itulah dikatakan rezeki aku. Aku telah publish semua posting itu sebelum jam 5.00 petang 5 Januari 2010. Pada mulanya aku bercadang untuk buat pada jam 11.00 malam kerana menjangka peraduan akan tutup pada jam 12.00 tengah malam. Nasib baik aku mengubah niat dan publish lebih awal. Rupanya peraduan ditutup pada jam 5.00 petang hari itu. Lega rasanya. Jika tidak tentu Pakmat akan menjadi penyumbang kelima terbanyak dan aku tidak akan dapat apa-apa. Selepas menghantar dan mendaftarkan posting aku, jumlah semua posting aku untuk peraduan menulis Blogforft ialah sebanyak 72 blog. Tujuh blog lebih banyak dari Pakmat. Kepada Pakmat, jika dia membaca posting ini saya minta maaf. Inilah dikatakan rezeki.

Hari ini selepas menyemak semula di dalam Blogforft aku dapati keputusan keseluruhan sudah diumumkan. Yes! aku telah memenangi Special Jury prize dan juga Top 5 Contributor. Inilah siri posting yang menang ituRezeki aku. Kesimpulannya tahun 2009 adalah tahun yang paling banyak aku memenangi hadiah melalui blog aku. Awal tahun dapat hadiah pre event blog posting untuk PJ Blogger Karnival yang merupakan Karspersky Internet Security dan T Shirt. Kemudian aku juga memenangi beberapa hadiah dalam peraduan Project Alpha anjuran Nuffnang.  


2 comments:

joegrimjow said...

nuffnang ni cari org tertentu
benci

Anonymous said...

yang saya menang ni peraduan Blog4FT dan bukannya anjuran Nuffnang.
BTW ada satu lagi blog advertisement aggregator yang hanya cari kenalan saja untuk aktivitinya. Sebab itu saya dah tak letak iklan syarikat itu pada blog saya.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List