1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, April 12, 2010

No Strings Attached

Kalau nak ditranslatekan (fulamak terjemahan) No String Attached bermaksud Tiada Tali Dilekatkan. Namun sebenarnya ia bermaksud tidak ada apa ikatan.

Selalunya kita akan jumpa tag ini dalam ruangan-ruangan sosial kerana kebanyakan orang ingin mencari kenalan atau sahabat tanpa ada apa-apa sebarang ikatan. Ni bahaya ni. Persahabatan dalam dunia sekarang kejujuran seseorang sukar hendak dipercayai. Jadi persahabatan khususnya antara lelaki dan perempuan yang meletakkan tag No Strings Attached boleh membawa kepada risiko. 

Itu jika kita nak perkatakan tentang persahabatan. Dalam dunia moden ni dah ada macam-macam yang dikaitkan dengan No Strings Attached. Antara yang awal ialah peralatan remote control. Dahulu alat kawalan jauh ni disambungkan kepada peralatan elektronik melalui wayar. Tetapi kemudiannya wayar tidak digunakan lagi apabila IF atau Infra Red tercipta. Maka peralatan elektronik boleh dikawal dari jauh menggunakan teknologi IR. Telefon juga dahulunya menggunakan kabel yang disambungkan antara gagang dan exchangenya. Bererti dua orang yang bercakap antara satu sama lain disambungkan dengan menggunakan kabel dan wajar walaupun berada jauh beribu batu. Apabila telefon bimbit dicipta, maka wayar sudah dihapuskan. Teknologi telefon juga menjadi semakin canggih dan teknologi bluetooh mengambil alih Infra Red.  Teknologi bluetooh tidak dapat bertahan lama kerana wireless semakin menjadi pilihan. Semakin banyak  gadget-gadjet  elektronik sudah mula menggunakan wireless. 

Kemajuan dalam teknologi internet kini menjadikan wireless semakin banyak digunakan. Di awal pengenalan dunia internet ia masih lagi disambungkan dengan menggunakan kabel telefon sebelum diambil alih oleh WiFi (Wireless Fidelity). Kedatangan broadband pula telah meningkatkan lagi peranan wireless sebagai medium perhubungan antara satu peralatan elektronik dengan yang lain. 

Daripada broadband biasa kini semakin berubah kepada Broadband Wimax (World Wide Interoperability for Microwave Access). Pada mulanya penyanbungan broadband masih memerlukan penggunaan kabel kerana sambungan antara modem dengan exchange masih lagi menggunakan kanel. Jadi pengguna tidak begitu bebas untuk bergerak lebih jauh dari jangkauan signal wireless broadband itu. 

Pengenalan Wimax telah mengujudkan satu situasi yang benar-benar dikatakan No Strings Attached. Ini kerana pengguna modem USB dengan alat penerimaan mudahalih seperti komputer riba ataupun gajet-gajet mobile seperti handphone 3G, Blabkberry dan sebagainya sudah benar-benar membebeskan pengguna  untuk bergerak ke mana-mana sahaja dan masih lagi disambungkan dengan internet. 

Di pasaran terdapat beberapa  modem USB di pasarkan melalui syarikat-syarikat telekomunikasi seperti Celcom, Digi dan Maxis. Selain daripada menggunakan model mudahalih yang kecil keluaran Huwei dan Vodaphone. Disamping itu satu lagi modem USB yang berkemampuan tinggi yang boleh digunakan pada komputer riba yang digelar wiggy dan dipasarkan oleh Green Packet atau lebih dikenali sebagai P1. Di kiri gambar Wiggy berkenaan. Wiggy adalah merupakan modem USB yang paling canggih menggabugkan teknologi MIMO iaitu teknologi antenna berkemampuan tinggi yang membolehkan penerimaan data dengan kelajuan yang tinggi. Baca seterusnya di sini.  

Internet kini semakin menjadi satu keperluan asas kepada manusia. Internet sudah menjadi satu bahan rujukan yang cepat dan mudah dan untuk membolehkan pencarian maklumat itu dilakukan di mana-mana, maka akses kepada gadjet mudahalih adalah mustahak. Oleh itu adalah wajar bagi kita untuk memilikki gajet-gajet yang membolehkan kita disambung kepada internet di mana-mana sahaja  seperti Wiggy ini. Memilikkinya di era sekarang, bolehlah dikatakan sebagai satu situasi No String Attached.

Kini P1 adalah merupakan salah satu penaja dalam program Projectalpha anjuran Nuffnang untuk mengetengahkan blogger kepada masyarakat. Project Alpha musim 2 ini dipersembahkan oleh Adidas Action 3 dan disokong oleh P1 dan MAS. 
  

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List