Sabtu terakhir sebelum Ramadhan. Ramai yang keluar KL untuk membeli belah mungkin. Baca dalam Twitter, jalan masuk ke pusat bandaraya sesak teruk. Pergi KL dengan LRT tak beramai ramai sangat tetapi masa balik sesak.
Tak pernah tengok kat stesen LRT Hang Tuah penumpang berbaris sampai ke laluan di luar stesen. Semua kaunter buka. Tapi ada yang tidak tahu bahasa potong Q dan buat baris baru untuk menggunakan kaunter yang sama iaitu Kaunter 3. Apa tidak bengang, kita berbaris dari belakang, mereka yang tidak tahu bahasa ni terus saja pergi ke kaunter dan membeli tiket. Petugas menjual tiket itu pun bagai mengalakkan pula dengan melayan mereka yang tidak berbaris. Polis bantuan pula asyik bersembang di get. Sepatutnya bantu mengurus penumpang yang berbaris panjang itu.
Saya ada tweet dua kali dan harap MyRapidKL membaca tweet saya dan mengambil tindakan sewajarnya di masa akan datang. Jika tidak ada sesiapa yang baca twit itu, baik MyRapidKL tak usah ada akaun twitter.
Di platform pun ramai dah menunggu. Sebaik sahaja turun terus tren untuk Seri Petaling tiba. Macam biasalah, rakyat Malaysia mana tahu berbaris. Berebut nak naik tren. Dah tu ada seorang perempuan ni, pakai baju korporat (tak tahu pekerja mana) berdiri di pintu dan apabila penumpang yang berasak-asak masuk mengeselnya, dia melenting marah. Perempuan ni pun tak tahu bahasa juga. Pintu untuk penumpan keluar masuk bukan tempat berdiri. Nak kata bangang, dia ada pekerjaan dan bila pakai baju korporat, tentu kerjanya pun ada status juga.
No comments:
Post a Comment