1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Sunday, July 31, 2011

Pelawat Dari Lautan Pasifik

Hari ini semasa sedang meninjau Revolver Map kat blog yang track pelawat ke sini, ternampak satu titik merah pada glob tersebut yang menandakan ada pelawat yang datang dari tempat itu. Titik itu berada di luar pantai Benua Afrika.
REV MAP
Tak sangka ada juga pelawat yang datang dari tempat yang tidak kita ketahui. Lantas buka Google Map untuk melihat nama pulau tersebut dan inilah hasilnya. Walaupun ada sebuah lagi pulau ke arah utaranya Principe, tapi saya rasa pelawat itu dari Sao Tome kerana kemudahan yang ada pada pulau itu.
SAO TOME
Sebuah Pulau kecil di Teluk Guiana, bernama São Tomé (population 56,166 in 2005) is the capital city of São Tomé and Príncipe and is by far that nation's largest town. Its name is Portuguese for "Saint Thomas". Sumber :  Wikipedia.

São Tomé was founded by Portugal in 1485. The Portuguese came to São Tomé in search of land to grow sugar. The island was uninhabited before the arrival of the Portuguese sometime around 1470. São Tomé was right on the equator and wet enough to grow sugar in wild abundance. Its proximity to the African Kingdom of Kongo provided an eventual source of slave laborers to work the sugar plantations. São Tomé is centred on a sixteenth centurycathedral. Another early building is Fort São Sebastião, built in 1575 and now the São Tomé National Museum. In 1599, the city as well as the islands were taken by the Dutch for two days and again in 1641 for a year. It was the then colony's capital until 1753 and has been the national capital continuously since 1852. – Wikipedia.



Selepas anda membaca posting ini bermakna anda sudah dapat satu pelajaran Geografi dari saya.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List