1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, April 12, 2012

Integrasi Tiga Laluan Tren Rapid KL

Macam sudah lama tidak keluar ke pusat bandaraya Kuala Lumpur. Selalunya bila keluar naik LRT saja sebab mudah, jimat masa dan tidak perlu meletakkan diri dalam keadaan stress.

Kelmarin keluar untuk ke tempat biasa iaitu Bukit Bintang kerana hendak bayar Bil Celcom sebab line phone sudah kena bar. Pengalaman baru dirasakan semasa sampai ke Stesen LRT Hang Tuah. Renovation yang dilakukan untuk menyambung antara Stesen LRT Hang Tuah dan Stesen Monorail Hang Tuah rupanya sudah siap dan kedua-dua stesen itu sudah pun bersambung. Komuter tidak perlu lagi keluar dari stesen LRT Hang Tuah dan kemudian naik pula ke Stesen Monorail Hang Tuah serta beli token/tiket baru.

Dari mana-mana stesen LRT MyRapidKL sudah boleh tukar ke laluan yang berbeza kini tidak perlu lagi keluar masuk dan beli tiket/token berulang kali. Sudah ada integrasi antara tiga laluan iaitu Laluan Ampang, Laluan Kelana Jaya dan Monorail. Bagi komuter yang ingin menukar laluan antara Laluan Kelana Jaya dan Laluan Ampang akan tukar tren di Mesjid Jamek dan antara Laluan Ampang ke Monorail atau sebaliknya di Stesen Hang Tuah.

Namun saya tidak pasti bagaimana jika dari Laluan Kelana Jaya untuk tukar ke Monorail di Stesen Hang Tuah. Saya rasa sudah boleh barangkali dan sesiapa yang pernah melaluinya boleh kongsi pengalaman.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List