1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, May 10, 2012

Sekitar MITBCA2012

MITBCA2012 telah dianjurkan oleh Kementerian Pelancungan Malaysia pada 8 dan 9 Mei 2012 bertempat di Seri Pacific Hotel Ballroom di Jalan Putra, Kuala Lumpur. Seramai 350 orang telah hadir. Apa yang menariknya konferens tersebut adalah percuma. Buat pertama kali saya menghadiri satu konferens peringkat antarabangsa yang diadakan secara percuma begitu, termasuk makan dan tea break di Sun Terrace, Seri Pacific Hotel. Perlulah dinyatakan di sini, makanannya sememangnya sedap dan lazat. Jika hendak diberikan bintang saya boleh bagikan 5 bintang dari 5 untuk makanannya. Pengurusan majlis berjalan dengan lancar walaupun satu-satunya perkara yang tidak dapat diubah bagi mana-mana persidangan, seminar atau konvensyen ialah ketepatan masa. Bukan dari pihak penganjur tetapi peserta sendiri. 

Untuk rujukan klik MITBCA2012. Gambar-gambar di bawah dari laman web resmi konferens. 

MALAM GALA AWARDS
Kredit foto: zarulumbrella

Senarai Pemenang



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List