1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Monday, June 25, 2012

Astro On-The-Go - Nikamati Astro di Mana Saja

Pagi ni selepas switch on laptop, terus Google Search untuk tengok di manakah letaknya posting aku tentang  parti Astro On-The-Go yang diadakan di The Pool, Jalan Ampang pada 23 Jun lepas. 

Wow! list kat first page tu. Memang bukan senang nak dapatkan listed kat first page kerana blog aku tu bukannya famous sangat. Trafik pun tak sesak. Kalau andaikan jalan, blog aku tu macam jalan di satu kawasan luar bandar. Tak banyak kereta lalu lalang. Namun dapat duduk di first page adalah satu kepuasan bagi aku. 

Petang hari Sabtu itu time memang agak mencemburi aku sedikit. Sebelum itu menghadiri satu bengkel anjuran Jabatan Kemahiran Malaysia di MARDI, Serdang. Habis jam 5.00 petang. Kemudian kena balik rumah dulu untuk simpan laptop. Berhenti sembahyang Asar di surau kat Petronas Lebuhraya Sungai Besi Puchong sebelum balik ke rumah. Jam 6.00 petang baru dapat bertolak dari rumah. Dah tu jantung berdebar juga sebab nampak laluan dari Bukit Jalil ke arah ASTRO agak sesak. Event mulai jam 6.30. 

Semasa dalam perjalanan dari rumah, agak lancar juga walaupun slow moving tetapi sebaik sahaja melepasi Kompleks Sukan Negara, jalan menjadi semakin lancar. Mungkin petang sabtu tidak banyak kenderaan. Tiba-tiba sahaja dalam perjalanan teringat nak cari jersi pasukan yang aku sokong German. Dulu ada nampak di Petronas RnR Simpang Pulai di bawah program pertukaran Mesra Card. Jersi berharga RM19.90 itu boleh ditukar menggunakan Kad Mesra. Bila semak mata yang terkumpul, memang aku mempunyai cukup mata untuk tukar. So singgah kat stesen Petronas di Jalan Ampang itu menghala Ampang. Tidak ada. Sekali singgah kat Petronas bertentangan Bangunan RISDA, dari Ampang menghala pusat bandar. Juga tidak ada. Jadi niat untuk pakai jersi German masa hadir di Astro On-The-Go party tu tak kesampaian. 

Sampai The Pool, parking percuma kerana Churp Churp ada bagi pass untuk parking. Kalau tak kena juga RM 100.00 untuk pmasuk parking sendiri. Kalau penjaga parking tu yang lakukan kena RM 20.00. Senangnya mencari duit untuk penjaga kereta tu. 

Masa tiba tetamu jemputan sudah ada yang sampai dan aku tiba tepat pada waktunya. Lebih kurang jam 6.30 petang. Nampak Nazuwan kat luar. Kali kedua jumpa dia in person. Dulu jumpa masa event anjuran Astro juga di Mid Valley. 

Masa ti bila tengok tetamu yang hadir, terasa out of place juga. Maklumlah mereka adalah terdiri daripada anak-anak muda belaka dan majoritinyanya bukan Melayulah. Kemudian pergi daftar dan ambil goodies bag. Dalam goodies bag ada sekaki payung, mobile speaker (cute speaker tu), 'tangan gergasi' dan leaflet Astro On-The-Go. 

Macam biasa event promosi mesti ada sesi bergambar. Sesiapa nak bergambar boleh posing kat tempat yang disediakan. Rasanya ada contest gambar paling menarik yang menghadiahkan iPad. Cuma apa yang aku rasa sukar nak menang ialah pemenang berdasarkan vote orang awam. 

Semasa dok tunggu dan rasa our of place tu tiba-tiba seorang menegurku. "Lama tak jumpa uncle," Aku menoleh rupanya yang menegur aku itu ialah sdr Eyriqazz. Dia masih ingat lagi pada aku. Lama dah jumpa dia dan first time event kat Midvalley dulu.

Maghrib hampir tiba. Tanya security di mana surau terdekat. Mereka maklumkan terdapat surau di Kampung Berembang, tidak jauh dari situ. Boleh jalan kaki saja. Memandangkan waktu maghrib masih belum masuk singgah dulu gerai kat situ untuk pekena Teh O Ais Limau. Tup-tup hujan turun pula. Lebat. Ada petir. Tunggu hingga hujan reda baru berjalan ke surau. Sebuah surau kecil yang boleh muat tidak sampai 20 orang barangkali. Surau yang pastinya dibina sendiri oleh penduduk di situ. Ada 5 orang yang solat di situ termasuk aku waktu itu. Inilah kali pertama sampai Kampung Berembang yang menjadi isu rumah penduduk dirobohkan pihak berkuasa tidak lama dulu. 

Selepas solat melangkah semula ke The Pool. Lega kerana tidak tertinggal solat pada petang itu. Dalam The Pool macam biasalah tempat hiburan sebab ianya sebuah lounge, restaurant dan bar. Sekali lagi terus terasa out of place. Tetapi kerana diundang dan untuk mendapatkan bahan untuk blog, aku berlegar-legar juga. Menikmati mee goreng dan segelas Pepsi. Bagi mereka yang minum minuman keras, sememangnya boleh lantak sepuas hati sebab Free Flow of Drinks. Tidak pasti apa lagi aktiviti yang ada selain dipamerkan iPad dengan paparan Astro On-The-Go untuk tetamu mencuba perkhidmatan itu. Bagi aku sebenarnya sudah pun mencubanya pada laptop selepas menerima undangan dari Churp Churp untuk event ini. Malangnya mereka masih belum ada applikasi untuk Android sebab aku menggunakan tablet dengan platform itu. 


Jika anda ingin mendaftar dan mencuba Astro On-The-Go bolehlah melayari laman web ASTRO. Aku juga ada buat posting langkah-langkah mendaftar dan juga memasukkan spekifikasi gajet untuk membolehkan melayari program Astro On-The-Go ini. 


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List