1

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:
”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

Allah dalam Al Quran

"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Thursday, November 15, 2012

Sambut Maal Hijrah Dengan Monyet Di TC

Petang kelmarin pergi sekejap ke Teluk Cempedak. Dah lama dah tak ke situ. Rasanya last dlm tahun 2007 semasa masih lagi berkerja.

Kali ini pergi Telok Cempedak bukan nak bersantai menikmati deruan angin Laut China Selatan tetapi nak jamu kacang tanah kat monyet liar yang berkeliaran di kawasan itu, khususnya di laluan menuju ke Hyat Kuantan itu.

Petang sebelumnya memang aku dah ke Teluk Cempedak dan jalan-jalan kat tepi pantai dan laluan yang dibina untuk ke pantai Ketapang.

Semasa hendak ambil semula kereta aku nampak seekor monyet mengambil tin minuman yang dibuang orang dan minum. Kesian juga tengok dia tunggang tetapi minuman sudah habis. Maka terlintas nak beri monyet-monyet itu makan.

Aku pergi beli kacang tanah di kedai berdekata. Semasa bali hari sudah mula senja dan tidak lama kedengaran azan berkumandang. Semua monyet sudah masuk ke dalam hutan.

Jadi aku pergi kali kedua kerana dah niat beli kacang untuk monyet-monyet itu, maka tertunai juga hasrat kerana dapat bagi kacang.

Namun apa yang aku sedari dari dua petang itu, ialah apabila senja semua monyet itu balik semula ke dalam hutan. Betapa besarnya ciptaan Allah kerana haiwan yang tidak berakal pun tahu hendak balik ke sarang masing-masing apabila senja. Bagi manusia? Ada yang baru hendak keluar rumah..........

Satu pengajaran di hari pertama Tahun Baru Islam ini.

SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH
 1 MUHARRAM 1434 BERSAMAAN 14 NOVEMBER 2012

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

My Blog List